KAK JUE BLOG'S

Kerajaan Beri Subsidi 60% Untuk Pesakit Kelas 1 dan 2


Kenaikan bayaran perkhimatan bagi kelas 1 dan 2 bukanlah bebanan ini kerana kerajaan masih menyumbangkan 60 peratus subsidi kepada pesakit yang menggunakan Kelas 1 dan 2 walaupun caj wad naik sehingga 50 peratus bermula Januari.

Bagaimanapun, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata, jumlah purata pesakit yang menggunakan kedua-dua kelas hanya 30,000 pesakit sahaja manakala 98.5 peratus lagi menerima kemudahan rawatan di wad kelas tiga.
Seperti yang dijelaskan keputusan uuntuk menggunakan wad Kelas 1 dan 2 adalah terpulang kepada pesakit. Kebanyakkan mereka yang menggunakan Kelas 1 dan 2 ini adalah mereka yang biasanya menggunakan perkhidmatan swasta.

“Caj Kelas 1 dan 2 ini adalah masih kurang daripada caj sektor swasta. Perkara ini bukan satu isu, ianya satu pilihan kepada mereka dengan 60% subsidi masih diberikan terhadap rawatan ini,” kata Dr Subramaniam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Ahli Parlimen Bagan Serai, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali ketika Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Parlimen pada Khamis.

Untuk rekod, kadar kenaikan caj baru berkenaan melibatkan pesakit-pesakit yang dirawat di Kelas 1 dan 2 akan melibatkan semua jenis rawatan untuk warganegara seperti bayaran wad am dan wad bersalin, rawatan pesakit ditahan dalam wad, fisioterapi, radioterapi dan nuklear, nefrologi serta psikiatri.

Bagaimanapun Dr Subramaniam, kenaikan itu tidak akan melibatkan pesakit warganegara yang
memilih untuk dirawat di Kelas 3, dimana caj wad dan rawatan kekal dengan kadar lama.

Dianggarkan sebanyak 75 pe­ratus daripada 31 juta penduduk negara ini memilih hospital kerajaan bagi mendapatkan rawatan berbanding hanya 25 peratus yang memilih hospital swasta.

Ketika ini Malaysia mempunyai 143 buah hospital kerajaan de­ngan 41,389 buah katil manakala 183 buah hospital swasta dengan 12,000 katil.
Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Recent Posts

Pages