Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Ahmad Shapawi Ismail berkata di sebalik kejayaan luar biasa itu, mereka pernah melalui saat sukar apabila kehilangan rakan seperjuangan yang ketika itu berada di puncak prestasi seperti pelari pecut para­limpik Azlan Mat Lazim.
“Allahyarham Azlan berada di tahap kemuncaknya dengan meraih tiga pingat emas Sukan Para Asia 2014 di Incheon, Korea Selatan dan menjadi antara prospek ke Rio tahun ini, namun beliau terkorban dalam kemalangan jalan raya pada 2015.
“Sebelum itu juga, dunia paralimpik negara pernah dikejutkan dengan kehilangan pemanah negara pada 2011, Mohd. Salam Sidik yang berada di puncak prestasi, serta kemalangan jalan raya yang menimpa ketua jurulatih olahraga para R Jaganathan,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas menghadiri Junior Cycling Malaysia yang dirasmikan Tunku Laksamana Kedah, Tan Sri Tunku Abdul Hamid Thani Sultan Badlishah di hadapan Menara Alor Setar hari ini.
Bagaimanapun, Ahmad Shapawi berkata kesemua rintangan itu membangkitkan semangat kepada atlet paralimpik negara sehingga mereka mencapai kejayaan luar jangkaan, termasuk pencapaian Siti Nor Iasah Mohammad Ariffin yang mendapat tempat keempat dalam acara 400m T20 (masalah pembelajaran).
Malaysia meraih pingat emas pertama dalam Sukan Paralimpik Rio melalui pelari pecut Mohamad Ridzuan Mohamad Puzi dalam acara 100 meter T36 (cerebral palsy), diikuti kejayaan Muhammad Ziyad Zolkefli yang mencipta rekod dunia acara lontar peluru F20 lelaki (masalah pembelajaran) dengan jarak balingan 16.84m.
Aksi cemerlang kontinjen negara diteruskan Abdul Latif Romly yang memenangi emas sambil memecahkan rekod dunia acara lompat jauh T20 dengan jarak lompatan 7.60m, dan disusuli pingat gangsa Siti Noor Radiah Ismail dalam acara lompat jauh wanita T20.
Ahmad Shapawi berkata kejayaan diperoleh negara itu juga turut bertitik tolak daripada program elit paralimpik yang dianjur Kementerian Belia dan Sukan melalui MSN dan Institut Sukan Negara (ISN) dengan kerjasama Majlis Paralimpik Malaysia (MPM) sejak 2006 lagi.
“Ini merupakan kejayaan yang dicapai selepas mengharungi tempoh latihan jangka panjang. Kejayaan mereka di Rio lebih membanggakan apabila atlet berjaya meme­cahkan rekod kejohanan dan mencipta rekod dunia dalam acara masing-masing.
“Sukan olahraga memang cemerlang manakala beberapa sukan lain tidak mengecewakan seperti berbasikal dan pelayaran. Namun program latihan sukan memanah dan angkat berat akan dikaji dan ditambah baik pada masa akan datang,” katanya.- Bernama