KAK JUE BLOG'S

Malaysia Mahu UNHCR Lebih Tegas Tangani Isu Imigran - TPM Zahid


TIMBALAN Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berucap pada Mesyuarat Peringkat Tertinggi Bagi Menangani Penghijrahan, Pelarian dan Migran Berskala Besar sempena Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) ke -71 di sini hari ini. - Foto AP

NEW YORK: Menyedari peningkatan jumlah golongan imigran yang semakin meningkat sehingga ada yang menjadi 'duri dalam daging' kepada negara, Malaysia mendesak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR) lebih tegas menangani permasalahan itu. 

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata ini kerana isu imigran adalah menjadi cabaran keselamatan utama dan berterusan dihadapi Malaysia sama ada ia membabitkan imigran sah apatah lagi pendatang tanpa izin. 

Beliau yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, penyebab berlakunya migrasi secara haram lazimnya berhubung kait dengan migrasi pekerja haram, pemerdagangan dan eksplotasi seksual selain mereka yang lari daripada penindasan, diskriminasi, bencana alam, kemiskinan dan konflik senjata. 

"Saya ingin mengambil peluang untuk menyatakan masalah berkaitan penempatan semula imigran yang berada di Malaysia bertahun-tahun lamanya sebelum mereka dihantar ke negara ketiga. 

"Ini akan menimbulkan masalah ekonomi, sosial, politik dan keselamatan kepada negara. Dalam hal ini , saya ingin menggesa UNHCR dan negara yang menyokong Konvensyen Pelarian 1951 dan protokol berkaitan supaya memberi perhatian serius dan segera bertindak ke atas isu ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Mesyuarat Peringkat Tertinggi Bagi Menangani Penghijrahan, Pelarian dan Migran Berskala Besar sempena Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) ke -71 di sini hari ini. 

Ahmad Zahid berkata, satu lagi masalah yang 'menggigit' dalam isu imigran khasnya golongan pelarian di Malaysia adalah keaslian status kad UNHCR yang dikeluarkan kepada mereka. 

"Antara usaha yang pernah saya cadangkan dalam perbincangan saya dengan UNHCR ialah menubuhkan Pasukan Petugas Bersama ( JTF ) antara Malaysia dan UNHCR untuk pendaftaran dan pengeluaran kad UNHCR yang memiliki ciri-ciri keselamatan tambahan. Namun, penentuan status pelarian adalah atas budi bicara pihak UNHCR," katanya. 

Timbalan Perdana Menteri turut abangsa bagi menangani konflik migrasi yang berpunca daripada peperangan, bencana alam, ketidakstabilan politik dan konflik bersenjata. Katanya,walaupun menegaskan yang Malaysia tidak akan mengenepikan komitmen dan obligasi antarn tidak menjadi ahli Konvensyen Pelarian 1951 dan Protokol 1967, Malaysia sentiasa memberikan bantuan kemanusiaan dalam kes tertentu tanpa menjejaskan kedaulatan, integriti dan keselamatan negara. 

Info * Dalam sesi UNGA ke-70 tahun lalu, Malaysia sedia menerima 3,000 pelarian SyriA * 79 imigran Syria dibawa masuk ke Malaysia sehingga Mei lalu * 421 imigran dijangka diterima masuk ke Malaysia menjelang akhir tahun ini - BH
Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Recent Posts

Pages