KAK JUE BLOG'S

Denda Rm 300 Jika Bermain Pokemon Go Ketika Memandu



Sesiapa yang didapati bermain Pokemon Go ketika memandu kenderaan boleh didenda sehingga RM300.
Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan, Datuk Nadzri Siron berkata denda itu sejajar dengan kesalahan menggunakan telefon bimbit ketika memandu.
“Sama ada pemandu menggunakan telefon bimbit untuk tujuan berkomunikasi mahupun untuk ‘tangkap’ karakter Pokemon ia tetap salah dan tindakan yang serupaakan diambil terhadap pesalah,” katanya pada Rabu.

 Perbuatan menggunakan telefon bimbit atau bermain Pokeman Go ketika memandu menyebabkan kemalangan dan kehilangan nyawa, mereka akan ditahan dan dituduh di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1986.
“Tiada kompromi dalam isu keselamatan orang awam,” tegasnya sambil menasihati orang awam supaya sentiasa berwaspada dan mengutamakan keselamatan diri dan pengguna jalan raya yang lain.
Menurut beliau, setakat ini masih belum ada pemandu di mana-mana negeri yang diambil tindakan kerana bermain Pokemon Go ketika memandu.
Pokemon Go telah mencetuskan gelombang baharu dalam permainan realiti berperantara dalam sejarah penciptaan aplikasi telefon pintar.
Ia merupakan permainan sembunyi-sembunyi konvensional yang memerlukan pemain mencari dan berlawan dengan karakter maya berdasarkan lokasi dunia sebenar yang dikesan melalui telefon pintar.

Aplikasi ini dilancarkan secara rasmi pada 6 Julai tahun ini di Australia, New Zealand dan Amerika Syarikat, sebelum tersebar ke lebih 30 negara sekarang.
Sementara itu di Johor Bharu, Ketua Jabatan Siasatan dan PenguatkuasaanTrafik Johor Supt Baharuddin Mat Taib turut menasihati pengguna jalan supaya tidak menggunakan telefon bimbit dan bermain Pokemon Go bagi memastikan keselamatan di jalan raya terjamin.
Beliau berkata sejak Januari hingga Jun tahun ini, pihaknya sudah mengeluarkan saman terhadap 1,875 individu kerana menggunakan alat komunikasi semasa memandu atau menunggang kenderaan manakala 2, 459 individu disaman dalamtempoh yang sama tahun lepas.
Beliau turut mengingatkan orang ramai supaya tidak menggunakan lampu strobe pada kenderaan tanpa kebenaran.

“Penggunaan lampu strobe perlu mendapat kebenaran daripada Ketua PengarahJPJ dan mereka yang melakukan kesalahan itu boleh dikenakan tindakan mengikut Kaedah 24 dan Kaedah 138 Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembuatan dan Penggunaan) 1959 (LN 170/59).
“Lampu strobe merupakan sejenis lampu terang yang boleh kelihatan dari jarak jauh … pihak polis memandang serius mengenai kesalahan ini dan akan menggiatkan penguatkuasaan,” katanya.

Manakala di Kedah Pengarah Penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk V. Valluvan berkata setiap pengguna jalan raya yang bermain Pokemon Go atau menggunakan apa jua aplikasi termasuk sistem pengesan global (GPS) di telefon bimbit sehingga menyebabkan mereka hilang kawalan, tetap dianggap melakukan kesalahan biar pun tidak memegang gajet tersebut.

Tambahnya perkara tersebut termaktub dalam undang-undang di bawah Kaedah 17 A, Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959.
“Kalau letak di depan dan pemandu terlalu asyik dengan aplikasi tersebut, itu tidak betul.
“Undang-undang tidak menyatakan Pokemon Go, Waze atau apa-apa aplikasi. Tetapi disebut bahawa pemandu mesti mempunyai kawalan terhadap kenderaan dan keduanya tidak boleh menggunakan telefon bimbit,” katanya.
Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Recent Posts

Pages