KAK JUE BLOG'S

Peng Soon-Liu Ying Mahu Bawa Pulang Pingat Emas Pertama Negara.



KUALA LUMPUR: Tiba di Olimpik Rio, Brazil 2016 dengan status ranking ke-11 dunia, gandingan beregu campuran negara, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying membuktikan tiada apa yang mustahil menerusi kejayaan bersejarah mara ke pentas final, pagi esok. 

Kejayaan itu bukan saja sudah mengesahkan pingat buat kontinjen negara, namun cukup besar 
Pada aksi final yang bakal memberi debaran cukup besar buat seluruh rakyat Malaysia, Peng Soon dan Liu Ying sekali lagi bertemu gandingan Indonesia - Tontowi Ahmad-Liliyana Natsir - lawan sama yang pernah menewaskan mereka di perlawanan terakhir peringkat Kumpulan,sabtu lalu. 

Ketika kekalahan itu seakan memberi bayangan kurang gembira buat negara, Peng Soon-Liu Ying mengharungi peringkat suku akhir dengan cemerlang iaitu melakar kemenangan ke atas gandingan Poland, Robert Mateusiak - Nadiezda Zieba. 

Di pentas separuh akhir pula, mereka kemudian meruntuhkan gandingan Tembok Besar China, yang juga pilihan keempat kejohanan Xu Chen- Ma Jin yang juga menghuni ranking keenam dunia.

Sebagai rekod, gandingan Peng Soon-Liu Ying diletakkan sebagai pilihan kelapan di Rio manakala Tontowi-Liliyana sebagai pilihan kedua di belakang gandingan China, Zhang Nan-Chnzhao Yunlei yang mereka tumbangkan di separuh akhir. 

Apa yang pasti, untuk merealisasikan harapan menggunung itu, banyak kerja keras yang perlu dilakukan bukan saja daripada gandingan negara, dikuatkan dengan kebijaksanaan jurulatih serta doa seluruh rakyat Malaysia. Jelas Tontowi-Liliyana lawan yang cukup sukar dan boleh dikatakan, cukup liat untuk ditumbangkan. 

Ia dapat dilihat berdasarkan rekod pertembungan. Daripada sembilan pertembungan mereka sebelum ini, hanya satu berjaya dimenangi gandingan Peng Soon-Liu Ying dengan kekalahan terakhir pada Sabtu lalu. Lebih membimbangkan, satu-satunya kemenangan yang pernah diraih beregu negara ialah empat tahun lalu di Terbuka China pada November 2012. 

Ketika ditemui, Peng Soon-Liu Ying menyuarakan keyakinan mereka sudah bersedia untuk mengharungi perlawanan bersejarah itu namun pastinya, gandingan Indonesia itu juga memiliki misi yang sama - pingat emas pertama negara mereka di Rio. Ertinya dengan kemenangan bakal memberikan hadiah paling berharga - pingat emas pertama Malaysia di temasya sukan terbesar dunia itu. - bh

Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Recent Posts

Pages