KAK JUE BLOG'S

#Sempena Perayaan Aidilfitri : Bomba Mula Rondaan Malam Mulai Esok



Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kuala Lumpur akan mengadakan rondaan malam dan juga khidmat nasihat kepada masyarakat bermula esok sebagai persediaan mencegah kebakaran sempena kedatangan musim perayaan Hari Raya Aidilfitri.

Pengarahnya, Khirudin Drahman @Husaini, berkata pihaknya sudah mengarahkan semua ketua di 18 balai seluruh Kuala Lumpur untuk mengerahkan anggota menjalankan rondaan di zon masing-masing dan pada masa sama bertemu dengan masyarakat memberi penerangan dan nasihat mengenai bahaya kebakaran dan juga langkah mencegahnya. 

Katanya, inisiatif itu dimulakan awal tahun ini, berbanding tahun sebelumnya iaitu seminggu sebelum dan selepas hari raya bertujuan bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini yang kebanyakannya berpunca daripada kelalaian manusia

"Seramai 787 anggota bomba Kuala Lumpur akan bertugas sepanjang musim perayaan kali ini. Keanggotaan cukup kerana turut mempunyai ada bomba sukarela, bomba komuniti selain pasukan tindakan kecemasan (ERT). 

"Semua anggota bertugas akan bergerak mengikut lokasi masing-masing dan turut menumpukan kawasan panas seperti di Jalan Masjid India dan Kampung Baru, yang menjadi tumpuan orang ramai," katanya ketika ditemui, di sini. 

Sementara itu, Khirudin berkata, setiap anggota masyarakat juga perlu sensitif dan peka dengan keadaan sekeliling dan bertindak melaporkan kepada pihak bomba sekiranya terbau atau terlihat sesuatu yang luar dari kebiasaan supaya tindakan segera dapat diambil seterusnya mengurangkan impak kebakaran. 

Menurut beliau, kebanyakan kebakaran berlaku disebabkan kurangnya pengetahuan mengenai pencegahan dan ketika berdepan kebakaran selain sikap tidak ambil kisah dengan beranggapan bahawa kebakaran itu tidak akan berlaku kepada diri sendiri. 

"Kebakaran dapat dielakkan. Namun, sikap 3L (Lupa, Lalai dan Leka), selain ego dan tidak ambil kisah masyarakat terhadap jiran tetangga mengundang kepada kebakaran kecil menjadi besar. 

"Oleh sebab itu, menerusi kempen advokasi (khidmat nasihat) ini anggota kita akan turun berjumpa dengan masyarakat dan ada masa sama mendidik mereka supaya bersedia melawan kebakaran," katanya. -BH





Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Blog Archive

Recent Posts

Pages