KAK JUE BLOG'S

Singapura Larang Penjawat Awam Guna Internet


penggunainternet

SINGAPURA — Dalam satu keputusan mengejut, kerajaan Singapura akan memutuskan hubungan semua komputer kakitangan kerajaan dengan internet berkuat kuasa Mei tahun depan untuk mengetatkan keselamatan.

Satu notis telah diedarkan kepada semua agensi, kementerian dan badan berkanun tentang sekatan itu, yang melibatkan kira-kira 100,000 buah komputer, lapor portal The Straits Times.

“Kerajaan Singapura sering memantau keselamatan teknologi maklumat supaya lebih selamat,” kata jurucakap Infocomm Development Authority (IDA), badan yang bertanggungjawab tentang hal teknologi maklumat.

Langkah itu diambil bagi mengelakkan kebocoran maklumat melalui email dan perkongsian dokumen bagi mengelakkan ancaman keselamatan.

Tempoh percubaan bermula dengan kakitangan dalam IDA seawal April.

Kakitangan cuma boleh menggunakan telefon pintar atau tablet peribadi untuk melayari internet kerana alat tersebut tidak ada akses kepada sistem email kerajaan.

Difahamkan penjawat awam juga akan dibenarkan untuk menghantar email kerja kepada email peribadi jika diperlukan.

Jika mereka perlu menggunakan internet, komputer khas yang mempunyai talian akan disediakan.

Langkah tegas ini mengejutkan ramai pihak kerana syarikat bank, telekomunikasi dan kasino — biasanya paling tegas dalam hal dasar menggunakan komputer — jarang menghalang capaian kepada internet di komputer kerja.

Kebimbangan mereka adalah kakitangan mungkin secara tidak sengaja memuat turun aplikasi malware daripada laman web yang merbahaya atau berkongsi maklumat yang sensitif secara online.

 – MalayMail
Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Blog Archive

Recent Posts

Pages