KAK JUE BLOG'S

Beri Peluang Koperasi Pasar Beras Untuk Elak Monopoli


Kerajaan disaran memberi peluang kepada pergerakan koperasi untuk menjadi saluran baharu pengedar beras negara, selain Padiberas Nasional Berhad (BERNAS).

Menurut Presiden Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) Datuk Abdul Fattah Abdullah , cadangan itu dilihat dapat memastikan pengedaran beras dilakukan secara lebih adil tanpa sebarang monopoli.

"Sekiranya perkara ini dipertimbangkan, maknanya beras daripada koperasi Vietnam boleh masuk ke Indonesia sebagai contoh menggunakan koperasi Indonesia, begitu juga dengan Filipina," katanya selepas melakukan kunjungan hormat kepada Duta Besar Vietnam di Malaysia, Pham Cao Pong di kedutaan itu.

Abdul Fattah yang juga Pengerusi Pertubuhan Koperasi Asean (ACO) berkata cadangan itu akan membolehkan warga koperasi, khususnya penanam padi dibantu untuk memasarkan terus hasil tanaman mereka.

Beliau berkata selaku penyandang kerusi pengerusi ACO kini, Malaysia komited untuk menjayakan cadangan itu dan sekiranya mekanisme itu berjaya, ia boleh diperluas ke negara-negara ASEAN lain.
Mengulas lanjut mengenai pertemuan dengan Pham, beliau berkata ia bertujuan membincangkan isu-isu bilateral berkenaan peluang perniagaan yang melibatkan koperasi di Vietnam, Malaysia dan juga negara ASEAN yang lain.


Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Blog Archive

Recent Posts

Pages