KAK JUE BLOG'S

JAKIM Saran Solat Istisqa Di Seluruh Negara Esok

ALOR SETAR 30  MARCH 2016. Orang ramai menunaikan Solat Istisqa (solat sunat mohon turun hujan) yang diimamkan oleh Imam Besar, Masjid Zahir, Datuk Syeikh Roslan Abdul Halim di hadapan Masjid Zahir.  NSTP/
AMRAN HAMID

KUALA LUMPUR – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyarankan agar umat Islam dan masjid di seluruh negara mengadakan solat Istisqa’ (memohon hujan) selepas solat Zuhur esok.

Ketua Pengarahnya, Datuk Othman Mustapha berkata, langkah itu ialah bagi memohon kepada Allah supaya menurunkan hujan bagi mengatasi musim kemarau panjang sekarang, menghindari panas melampau dan agar cuaca kembali pulih seperti sedia kala.

“Saya meminta masjid utama di bawah kelolaan Jakim seperti Masjid Negara, Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin (kedua-duanya di Putrajaya) serta seluruh masjid dan surau Jumaat di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan untuk menunaikan solat Istisqa’.

“Di samping itu saya memohon kerjasama dan jasa baik Majlis Agama Islam Negeri dan Jabatan Agama Islam Negeri di seluruh Malaysia agar dapat mengadakan solat Istisqa’ di seluruh masjid dan surau di bawah seliaan masing-masing,” katanya dalam satu kenyataan.

Fenomena cuaca panas akibat gelombang haba dan El Nino yang melanda negara dijangka berlanjutan hingga bulan Jun ini. – BERNAMA
Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Blog Archive

Recent Posts

Pages