KAK JUE BLOG'S

Amat Menakjubkan!!! Bandar Bawah Tanah Berusia 5,000 Tahun Ditemui


Sebuah bandar yang selama ini berada di bawah tanah yang usianya kini menginjak kepada 5,000 tahun ditemui baru-baru ini.
Dengan keadaan yang masih ‘segar’ seperti ia masih digunapakai, bandar itu dilihat di penuhi terowong dengan ruang yang luas dimana ia mampu untuk memuatkan lebih daripada 20,000 orang.
Penemuan itu merupakan satu penemuan yang luar biasa iaitu sebuah bandar bawah tanah, Derinkuyu, sebuah kompleks 18 tingkat ditemui di kawasan itu apabila seorang lelaki memecahkan dinding untuk pengubahsuain sebuah projek.
Dipercayai bandar bawah tanah ini dibina pada zaman Byzantine yang berfungsi sebagai pelindung kepada penghuni-penghuninya daripada peperangan relligious di rantau ini.
‘Ini penemuan baru yang tidak ubah seperti menemui, mutiara baru, berlian baru, emas baru,’ kata Datuk Bandar Nevsehir, Hasan Unver, kepada National Geographic.
Kini, kerja-kerja pembinaan dan pengubahsuaian yang dirancang telah dibatalkan sementara terowong yang terdapat di bandar itu sedang di kaji oleh ahli arkeologi

F1

D1

B1

E1

C1
Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Blog Archive

Recent Posts

Pages