KAK JUE BLOG'S

Orang Ramai Dinasihati Bersedia Hadapi Keadaan Ekuinoks

equinox.002

Orang ramai dinasihatkan agar bersedia dengan keadaan Ekuinoks dimana suhu akan turun naik hingga mencecah 40 darjah Celsius yang akan melanda negara dalam masa tiga hari lagi.
Fenomena Ekuinoks akan menyebabkan penyahhidratan berlaku dalam anggota badan manusia sehingga mampu menyebabkan individu berisiko menghidapi strok matahari.
Strok matahari merupakan fenomena yang disebabkan oleh matahari terletak secara langsung di atas garisan khatulistiwa.
Justeru orang ramai diingatkan agar sentiasa berada di dalam rumah dan elak daripada mengadakan aktiviti di luar rumah terutama pada waktu 12:00 tengah hari hingga 3 petang.
Kurangkan pengambilan daging dan lebihkan buah-buahan & sayur-sayuran.
Disamping itu, pastikan anda mengambil kira-kira tiga liter air setiap hari dan sentiasa memantau tekanan darah selain mandi dengan air sejuk sekerap mungkin bagi menghindari daripada terkena strok haba.
Perlu diingatkan bahawa strok haba amat merbahaya kepada kita, tahap bahayanya itu boleh menyebabkan lilin yang tidak digunakan di luar kawasan rumah atau kawasan terdedah menjadi cair.
Stork haba tidak mempunyai sebarang gejala mahupun simptom, kerana itu sekiranya anda terleka dan serangan telah berada pada tahap serius akan menyebabkan kegagalan organ.
Bagi mengekalkan kelembapan suhu di setiap ruang tamu dan bilik, anda disarankan agar sentiasa meletakkan baldi atau dua air separuh penuh di kawasan-kawasan terbabit.

~mna

Share:

No comments:

Post a Comment

Featured Posts

Most selected posts are waiting for you. Check this out

Followers

Stats

Archive

Labels

Blog Archive

Recent Posts

Pages